CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Ahad, 26 Februari 2012

sambungan post sahabat oh sahabat(last episod)


assalamualaikum.. sambungan yang terakhir..
Mak!!” syifa’ lantas memeluk ibunya yang sedang menangis.
“syifa’ ayah dah takde. Sabar ya nak!” puan siti cuba menenangkan hatinya dengan berkata begitu.
Hatinya begitu rawan. Pemergian suaminya sangat menyayat hati. Dia mati kerana dibelasah teruk kerana kalah dalam berjudi. Malang tidak berbau bagi rasyid kerana selepas dibelasah itu dia ingin pulang ke rumah. Bagai jatuh ditimpa tangga dia telah kemalangan dalam perjalanan pulang.
Syifa’ merasakan kepalanya teramat sakit. Dia tidak tahu  kenapa padahal dia baru pulang daripada berjumpa doktor yang selalu merawatnya. Dia meminta izin daripada ibunya untuk masuk ke bilik sebentar. Denyut di kepalanya terasa sangat menyucuk. berkerut mukanya menahan sakit.
“syifa’ okey tak ni? muka kamu pucat.” Ibunya risau melihat syifa’ sebegitu.
“eh. Takde pape lah mak. Saya oke ni. saya masuk bilik dulu.”
‘aku kena kuatkan diri. Aku taknak mak tahu aku tengah sakit.aku taknak bertambah-tambah kesedihan mak.’ Monolog hati syifa’. Dia segera masuk ke biliknya. Selepas menutup pintu syifa’ merasakan dirinya amat tidak berdaya. Tiba-tiba dia merasakan pandangannya berpusing. Akhirnya syifa’ tidak sedarkan diri.
Aisyah, nik,farah, huda,ika,dan kawan-kawan lain datang untuk memberi penghormatan terakhir kepada rasyid, sekaligus mahu bersama-sama di samping keluarga syifa’.
Aisyah yang mula-mula masuk bersalaman dengan puan siti lalu memeluknya. Alunan bacaan yasin mula kedengaran. Orang mula ramai berkunjung ke rumah puan siti. Aisyah mencari-cari kelibat syifa’ tetapi tidak Nampak. Dia hanya Nampak adik-adik syifa’ yang menangis ditenangkan oleh makciknya.
“mak cik, syifa’ mana?” aisyah bertanya. Baru puan siti sedar syifa’ tidak keluar bilik daripada tadi.
“syifa’ ada dalam bilik. Dia kata nak masuk dalam bilik sekejap tapi sampai sekarang tak keluar lagi” puan siti kehairanan.
“mak cik sabar ye. Semua yang berlaku ini ada hikmahnya.” Selepas berkata begitu aisyah segera masuk ke bilik syifa’.
Aisyah amat terkejut kerana syifa’ tidak sedarkan diri di lantai bilik. Segera dia memanggil puan siti. Keadaan menjadi kecoh sebentar. Syifa’ dihantar ke hospital. Puan sti, aisyah mengikut pergi ke hospital. Urusan pengebumian diuruskan oleh abang-abang puan siti.
“puan jangan risau. Dia taka pa-apa. Mungkin banyak fikir. Itu yang jadi macam ni. puan cakap dengan syifa’ jangan banyak rest. Dia mesti rest.” Doktor fazli menasihatu. Puan siti hanya mengangguk. Aisyah yang tidak tahu dudu cerita sebenar hanya bersanagka baik. Dia menganggap syifa’ pengsan kerana terkejut dengan pemergian ayahnya. Dia tidak mengetahui bahawa syifa’ menghadapi tumor otak.

Setelah beberapa hari pemergian ayahnya, syifa’ kembali kesekolah seperti biasa tetapi keceriaannya tidak seperti dulu. Belakangan ini sakitnya semakin kerap. Mukanya sentiasa pucat. Puas aisyah bertanya samada dia sakit atau tidak tetapi syifa’ menafikan dia sakit.
“syifa! Macam mana persediaan nak menghadapi spm? Tinggal sebulan lagi. Sebulan pun tak sampai sebenarnya. Ada tiga minggu lagi.”aisyah tersenyum seperti kebiasaannya.
“insyaallah, saya dah bersedia. Tinggal masa nak keluarkan je semua ni.” syifa’ cuba menceriakan suasana walapun dia tahu dia tak seceria mana.
“syifa’ ingat kita belajar ni bukan untuk periksa tau! Kita belajar ni kerana allah.”
“ya ustazah! Saya akan ingat pesanan tu.” aisyah tergelak mendengar ulah syifa’.
“syifa’, I want to ask you something. Can i?” aisyah bertanya. Mukanya serius.
“silakan. Selagi saya boleh jawab saya akan jawab.” Syifa’ senyum.
“saya tengok beberapa hari ni muka awak tak sihat. Awak sakit ke?” aisyah bertanya. Syifa’ tergelak.
“hey! Apa gelak-gelak. Orang serius ni.” aisyah mencubit syifa’.
“apa yang buat kamu cakap macam tu? Saya sihat wala’fiat la.. don’t worrylah.” Syifa’ memegang bahu aisyah lalu memeluknya. Dia hampir menangis tetapi ditahannya.
‘sori aisyah. Aku taknak kamu susah susah hati dengan sakit aku ni.aku terpaksa. Satu saat nanti kau akan tahu juga’ syifa’ berkata dalam hati.
“aisyah nak tahu satu benda tak?” syifa’ angkat kening dua kali.
“apa?” aisyah pelik.
“saya rasa sangat-sangat beruntung kenal dengan kamu. Kamulah sahabat saya waktu senang dan waktu susah. Tak terbalas semua jasa kamu ni. semoga allah akan membalasnya.”
Tubir mata syifa’ mula bergenang. Aisyah memeluk  kembali sahabatnya itu.
“takde hall ah. Kamu kan sahabat saya dunia akhirat.”
“aisyah thanks for everything. Sayang kamu.”
“sayang kamu juga”

Pada hari itu kertas terakhir untuk peperiksaan spm. Berakhir kertas itu maka tamatlah persekolahan mereka.selepas habis peperiksaan pelbagai sorakan kedengaran. Semuanya gembira. Spm dah tamat.
Tapi suasana itu tidak diendahkan oleh syifa’ dan aisyah.
“aisyah! Wait!”
“so how? Oke tak jawab tadi?” aisyah bertanya.
“Alhamdulillah. Semua boleh jawab. Saya nak bagi awak something.”
“apa benda?” tiba-tiba syifa’ memeluk aisyah seeratnya. Bagaikan esok tiada lagi untuknya.
“saya nak bagi hati saya kat kamu?”
“hah??”
“jaga elok-elok tau hati saya ni..”
“ish! Apa kamu merepek ni syifa’. Mana boleh bagi hati kat saya. Nanti pakwe saya nak letak hati dia kat mana?”
“sejak bila pulak kamu ada pakwe ni? setahu saya aisyah ni berpegang pada prinsipnya..”
“takkan bercinta sebelum kahwin” serentak mereka mengucapkan prinsip itu. Kedua-dua sahabat itu tergelak.
“betul tu.saya gurau je. Jangan ambil serius tau apa yang saya cakap tadi.”
Tangan aisyah dipegang. Syifa’ meletakkan sepucuk surat dalam genggamannya.
“baca ni bila kamu sampai kat rumah” syifa’ senyum. Aisyah pelik. Syifa’ tidak pernah bagi dia surat melainkan kad-kad hari raya.
“Aisyah… I want you know… I very very love you with all my heart.” Selepas mengatakan ucapan itu syifa’ memeluk aisyah lagi. Kali ini sangat erat.bagai tidak ingin melepaskannya. Aisyah mula berasa tidak enak. Dia merasakan seperti syifa’ mahu pergi buat selamanya tetapi ditolak perasaan tu.
“aisyah saya akan sentiasa merindui kamu. Kamu mesti janji dengan saya walau apapun berlaku kamu kena belajar rajin-rajin.cari ilmu banyak-banyak. Then tolong tengo-tengokan mak saya bila saya dah pergi nanti.” Syifa’ sebak. Dia tidak melepaskan pelukannya seperti tadi. Aisyah dapat rasa tudungnya basah.
“syifa’ saya akan sentiasa tengok mak kamu. Jangan risau. Tapi kamu nak pergi mana?” terasa kelakar soalan aisyah itu. Syifa’ hanya tersenyum.tidak menjawab.
“ish! Orang Tanya dia senyum pulak.” Marah aisyah.
“lepas ni urusan saya sangat banyak. Kenang saya dalam doamu.”
“ish.kamu ni kenapa.? Cakap yang bukan-bukan. Saya always pray for you ok!!.”
Syifa’ lega mendengar kata-katA AISYAH.
“EH, JOMLAH BALIK!”SYIFA’ LANTAS MENARIK TANGAN AISYAH TANPA MENJAWAB SOALANNYA.
SAMPAI DI RUMAH,SYIFA’ MENGATAKAN KEPADA IBUNYA KEPALANYA SANGAT SAKIT.DIA BERKATA SUDAH SAMPAI MASANYA TETAPI PUAN SITI TIDAK MENGERTI APA YANG DIPERKATAKAN OLEHNYA.TIBA-TIBA SYIFA’ TIDAK SEDARKAN DIRI. IBUNYA MULA MEMAHAMI APA YANG DIMAKSUDKAN OLEH SYIFA’. DIA SEGERA MENGHANTAR KE HOSPITAL. TIDAK BERAPA LAMA KEMUDIAN DOKTOR FAZLI KELUAR DARIPADA ICU.WAJAHNYA SUGUL.. PUAN SITI DAPAT MEMAHAMI APA YANG INGIN DISAMPAIKAN OLEH DOKTOR FAZLI TETAP BERTANYA.
“MACAM MANA ANAK SAYA DOKTOR?”
“SAYA HARAP PUAN DAPAT BERSABAR.ANAK PUAN TIDAK DAPAT DISELAMATKAN. DIA TELAH PERGI MENGHADAP YANG ESA. SABAR PUAN.”DOKTOR FAZLI SEGERA BERLALU.P
PUAN SITI SEGERA MENELEFON AISYAH. AISYAH AMAT TERKEJUT DENGAN BERITA YANG DIDENGARINYA ITU. BARU SEBENTAR TADI SYIFA’ BERGELAK KETAWA DENGAN DIA. DIA TIDAK SANGKA SEMUA KATA-KATA SYIFA’ ITU ADA KEBENARANNYA.
“UMI, SYIFA’ DAH TAKDE. DIA DAH PERGI MANGHADAP ILLAHI.” AISYAH TERDUDUK. SEMANGATNYA SEAKAN TERBANG MENDENGAR BERITA ITU. DIA SEGERA MENGAJAK IBU BAPANYA PERGI KE HOSPITAL.
IBU AISYAH MENENANGKAN PUAN SITI. DIA TIDAK SANGKA. BARU BEBERAPA BULAN PEMERGIAN RASYID KINI ANAK SULUNG PUAN SITI TELAH PERGI BUAT SELAMANYA. JENAZAH SYIFA’ TELAH SELAMAT DIKEBUMIKAN. RAMAI RAKAN-RAKAN YANG HADIR TIDAK TERKECUALI DENGAN SYIFA’. KINI DIA TELAH INSAF.
MALAM ITU AISYAH MEMBACA SURAT YANG DIBERIKAN SYIFA’ PAGI TADI.
ASSALAMUALAIKUM AISYAH……
DISAAT KAMU MEMBACA SURAT INI SAYA SUDAH TIDAK BERADA DI DUNIA INI LAGI. SAYA MOHON MAAF SANGAT-SANGAT SEBAB TAK BAGITAHU PASAL TUMOR OTAK SAYA INI. SAYA TAK MAHU KAMU RISAU PASAL SAYA. SAYA TAKNAK KAMU SEDIH. KAMU PERLU TERUSKAN HIDUP KAMU. BANGGAKAN KEDUA IBU BAPA KAMU. JANGAN RISAU. SAYA TAHU KAMU AKAN MENDAPAT KEPUTUSAN YANG TERBAIK DALAM SPM. YAKIN TU!! SELEPAS NI CARILAH SAHABAT YANG AKAN SENTIASA BERSAMA DENGAN KAMU TIDAK KIRA APA JUA KEADAAN. SELEPAS NI TOLONG TENGOK-TENGOKKAN MAK DAN ADIK BERADIK SAYA BOLEH? HMM… SELEPAS MENDENGAR PERJANJIAN KAMU SAYA RASA SAYA DAPAT PERGI DENGAN AMAN. AISYAH SAYA SYUKUR SANGAT-SANGAT DAPAT KENAL DENGAN AWAK,.SAYA NAK UCAP TERIMA KASIH SEBAB AWAK SELALU TOLONG SAYA,TENANGKAN SAYA, BAGI SAYA SEMANGAT,TERIMA KASIH SANGAT-SANGAT ATAS SEMUA ITU. SAYA TAK TAHU MACAM MANA NAK BALAS JASA AWAK. HANYA ALLAH YANG MAMPU MEMBALASNYA.
SAYA NAK JUGA AWAK TAHU SAYA SAYANG AWAK BUKAN SEBAB AWAK BAIK ATAU AWAK PANDAI.SAYA SAYANG AWAK KERANA ALLAH. ANDAI DIGADAI SELURUH DUNIA INI TETAP TIDAK DAPAT MENANDINGI SAYANG SAYA. SAYANG AWAK SANGAT-SANGAT..
JANGAN NANGIS.  BURUK MUKA TU..
LAST WORD.. SAMPAIKAN SALAM SAYA KEPADA NIK. TOLONG UCAP KAT DIA ‘GEMBIRA DAPAT KENAL DIA.’ CAKAP DENGAN SYAFIQ SAYA DAH MAAFKAN DIA.. SAYA MAAFKAN SEMUA KESALAHAN KAWAN-KAWAN SAYA.
DOAKAN SAYA DISINI..
YANG BENAR,
SYIFA’ NUR ASYIKIN BT RASYID.

MENITIS AIR MATA AISYAH. BAIK SUNGGUH SYIFA’. SANGGUP MEMAAFKAN KESALAHAN SYAFIQ WALAU PUN DIA BANYAK MELAKUKAN PERKARA YANG TIDAK BAIK TERHADAP DIRINYA.
TIGA BULAN KEMUDIAN, KEPUTUSAN SPM DIUMUMKAN. AISYAH SEDIH. SYIFA’ TIDAK DAPAT BERSAMA-SAMANYA MERAIKAN KEGEMBIRAAN. AISYAH DAN SYIFA’ MERUPAKAN PELAJAR TERBAIK DALAM SEKOLAH ITU. DIA SANGAT RINDUKAN SYIFA’. DIA BERAZAM UNTUK BELAJAR BERSUNGGUH-SUNGGUH. LAGU SAHABAT DARIPADA KUMPULAN HIJJAZ BERMAIN DI DALAM FIKIRANNYA.
‘SYIFA’! SAYA AKAN TUNAIKAN JANJI-JANJI SAYA TU! ITU AZAM SAYA!’




 tamat.....

0 comments:

Catat Ulasan